مهم ترین دلایل خرابی موتور یخچال چیست؟

دلایل خرابی موتور یخچال چیست؟ از کار افتادن موتور یخچال از رایج ترین، خرابی های یخچال به شمار می آید. در صورت وجود هر گونه خرابی در موتور یخچال، فورا یخچال خود را خاموش کنید. در ادامه به دلایل خرابی موتور یخچال می پردازیم که خراب شدن آن علت های مختلفی دارد، پس با ما همراه باشید.

کمپرسور یا موتور یخچال چیست و چگونه کار می کند؟

کمپرسور یا موتور یخچال یکی از قطعات مهم یخچال است. در صورت خراب بودن موتور دستگاه، فریزر به درستی کار نمی کند. موتور یخچال به مجموعه ای گفته می شود که شامل: میلنگ پیستون و سوپاپ است. تمام این مجموعه برای ایجاد سرما در یخچال کار می کنند. با چرخش دورانی میلنگ، باعث می‌شود که پیستون ها پایین و بالا حرکت کنند و دقیقا کاری شبیه، تلمبه زدن را انجام می دهند و مرتب باز و بسته می شود تا گاز داخل لوله ها و همچنین سیلندر ها به جریان درآید.

کمپرسور یخچال شبیه یک پمپ عمل می کند و گاز مبرد را در لوله ها به حرکت در می آورد. کمپرسور موتوری است که مایع خنک کننده یا مبرد را فشرده می کند و از طریق کندانسور و اواپراتور مبرد را به گردش در می آورد. همچنین کمپرسور برای فشرده سازی و تبدیل مجدد گاز از حالت بخار به مایع استفاده می شود.

علائم خرابی موتور یخچال

علائم خرابی موتور یخچال

خرابی های موتور یخچال یا نشانه های خرابی موتور چیست؟آیا موتور سوخته یخچال تعمیر میشود؟ چگونه بفهمیم کمپرسور خراب است؟ زمانی که یخچال روشن نمی شود به احتمال زیاد موتور آن سوخته است. در ادامه این قسمت دلایلی که نشان می دهد که ممکن است موتور یخچال شما خراب باشد را توضیح می دهیم. این نشانه ها از رایج ترین خرابی ها و مشکلات هستند که برای کمپرسور اتفاق می افتد. در نتیجه اگر این نشانه ها را مشاهده کردید یعنی کمپرسور خراب است.

  • سوختگی ناشی از اتصالات برق
  • متوقف شدن فن کمپرسور یخچال
  • روشن نشدن یخچال
  • سر و صدای غیر عادی کمپرسور
  • خاموش شدن کمپرسور یخچال
  • سوختگی سیم پیچ داخلی کمپرسور
  • یخچال به حد کافی سرد نمی شود
  • گرم شدن مواد غذایی داخل یخچال
  • وجود بوی سوختگی از یخچال فریزر
  • داغ شدن محیط داخل یخچال
  • داغ شدن کمپرسور یخچال فریز

دلایل سوختن و خرابی موتور یخچال

در این قسمت مواردی که باعث خرابی زودرس کمپرسور می شوند را بررسی می کنیم و راه حل هایی برای جلوگیری از خراب شدن آن را توضیح می دهیم.

  • مشکلات مربوط به فن خنک کننده
  • کار کردن بیش از حد دستگاه
  • معیوب شدن ترموستات
  • خراب شدن برد
  • خرابی رله کمپرسور
  • کثیفی و خرابی موتور یخچال
  • نوسانات برق
  • کمبود گاز مبرد

مشکلات مربوط به فن خنک کننده

یخچال فریزر برای خنک کردن موتور، از فن خنک کننده استفاده می کند. فن خنک کننده یخچال بخش مهمی از دستگاه است که وظیفه خنک کردن دستگاه را برعهده دارد. موتور فن خنک کننده، بعد از مدتی ممکن است خراب شود. بنابراین باید فن را بررسی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. زیرا  یکی دیگر از دلایل گرم شدن موتور و در نتیجه سوختن یا خراب شدن آن، نچرخیدن فن خنک کننده می باشد.

موتور فن بخش مکانیکی دستگاه است که با بالا رفتن عمر یخچال، ممکن است خراب شود. همچنین شاید گرد و غبار روی یاتاقان موتور فن جمع شود و در نتیجه مانع کار کردن موتور شود. در صورت خراب شدن موتور فن یخچال، باید آن را تعویض کنید تا از سوختن یا خرابی موتور یخچال جلوگیری شود.

کار کردن بیش از حد دستگاه

معمولا برای هر قطعه فنی، از سمت کارخانه سازنده عمر مفیدی در نظر گرفته شده است. عمر مفید موتورهای یخچال بستگی به طراحی و توانایی و شرایط استفاده، چیزی در حدود ۸ تا ۱۲ سال است. پس از گذشت این مدت، می توان انتظار داشت که موتور یخچال به علت، استفاده بیش از حد ایجاد شده در سیلندر ها و پیستون ها، عملکرد اولیه را نداشته باشد. که این امر خود باعث کار کردن بیش از پیش موتور برای ایجاد سرمای مناسب در یخچال، می شود.

پس با یک سیکل خراب، رو به رو خواهید بود. که در آن موتور مستهلک عملکرد اولیه را ندارد و همچنین علاوه بر فرسودگی، موتور باید بیش از حد کار کند. که این روند در نتیجه منجر به سوختن یا خرابی موتور یخچال می گردد.

معیوب شدن ترموستات

ترموستات، مهم ترین بخش برای خنک کردن یخچال است و عملکرد صحیح این بخش بسیار ضروری می باشد. موتور یخچال می تواندبه دلیل تنظیم نبودن ترموستات دستگاه گرم شود و در نتیجه به سختی کار کند. بنابراین باید ترموستات راچک کنید تا مطمئن شوید که در دمای مناسبی تنظیم شده است. در صورت خراب بودن ترموستات، باید آن را تعویض کنید.

خراب شدن برد

خرابی بودن برد الکترونیکی یخچال، می تواند باعث سوختن یا خرابی کمپرسور شود. به عبارتی دیگر اگر به هر علتی، برد دستگاه خراب شده باشد، نوسانات برقی بندازد یا کمپرسور بیش از حد کار کند و… باعث سوختن موتور می شود. وجود سرمای زیاد، یکی از نشانه های زیاد کار کردن موتور می باشد. در نتیجه به دلیل زیاد کار کردن آن، ممکن است موتور یخچال بسوزد. بنابراین باید هرچه زود تر، مشکل برد را پیگیری و برطرف کرد.

خرابی رله کمپرسور

کپرسور یخچال مبرد را فشره می کند و آن را تبدیل به مایع می کند و باعث گرم شدن آن می شود. از طریق سیم پیچ های کندانسور در پشت یخچال، مبرد گرما را از بین می برد و سپس از طریق یک محفظه انبساط مبرد را در جایی که به سرعت تبخیر می شود عمل پمپ می شود و در نهایت باعث می شود فضای یخچال سرد شود.

بنابراین موتور یکسره کار نمی کند، بلکه رله کمپرسور هر زمان که چرخه خنک کننده شروع به کار می کند به کمک می آید. بنابراین در صورت خراب بودن رله کمپرسور، باید آن را تعویض کنید. زیرا ممکن است باعث سوختن یا خرابی موتور یخچال شود.

کثیفی و خرابی موتور یخچال

یخچال فریزر برای خنک کردن و دفع گرمای داخل دستگاه، از موتور استفاده می کند. در واقع کندانسور، همان سیم پیچ های پشت یخچال یا کویل ها می باشند، که گرمای درون یخچال را از بین می برد. بنابراین کندانسور یا سیم پیچ های پشت یخچال یکی از مهم ترین قسمت هایی است که باید آن را بررسی کرد. به عبارتی باید کویل ها کندانسور را چک کنید تا مطمئن شوید که آن ها گرد و غبار نگرفته باشند و برای اینکه موتور یخچال بتوانند گرما را بخوبی دفع کنند، باید فاصله مناسبی از دیوار داشته باشند.

در غیر این صورت گرمایی که باید از طریق این سیم پیچ ها خارج شود، ممکن است به خوبی خارج نشود و در نتیجه باعث گرم شدن موتور یخچال و سوختن یا خرابی آن شود. در رابطه با کثیف بودن کندانسور بهتر است، هر چند وقت یکبار گرد و غبار های روی کویل ها را تمیز کنید تا یخچال عملکرد خوبی داشته باشد.

نوسانات برق

همچنین یکی دیگر از علل سوختن کمپرسور، می تواند نوسانات برق نیز باشد. به عبارتی دیگر، هر تنش در سیستم برق یخچال، می تواند منجربه آسیب رساندن به قطعات برقی از جمله سنسور ها، برد و موتور دستگاه باشد. در مورد موتور، قطع و یا وصل های بسیار سریع و افزایش ولتاژ ناگهانی می تواند باعث آسیب رساندن و سوختن سیم پیچ های موتور شود.

کمبود گاز مبرد

نشتی گاز مبرد می تواند یکی از مواردی باشد که باعث سوختن کمپرسور یخچال فریزر شود. به عبارتی دیگر، وجود نشتی گاز مبرد در دستگاه، که می تواند در اثر پوسیدگی لوله ها ایجاد شده باشد، می تواند سوراخ هایی روی لوله ها ایجاد کند که در نتیجه باعث می شود به مرور زمان، با این سوراخ ها ایجاد شده، گاز مبرد نشت کند. در نتیجه سرمای کافی تولید نمی شود و مجبور است کمپرسور بیشتر کار کند.

کار کردن زیاد باعث داغ شدن کومپرسور و استهلاک می شود و می تواند به موتور آسیب برساند و باعث سوختن خرابی آن شود. بنابراین باید سطح مبرد را نیز مورد بررسی قرار داد که توصیه میکنیم این مورد توسط تکنسین متخصص فتحی سرویس بررسی شود.

نحوه بررسی و تعمیر کمپرسور یخچال فریزر

با انجام یک تست ساده، میتوانید متوجه شوید که کمپرسور یخچال سوخته است یا نه. برای این منظور باید کمی یخچال را از دیوار فاصله دهید و چند دقیقه صبر کنید و به دقت صدای موتور را گوش دهید. در صورتی که کمپرسور در حال کار کردن است و صدایی ضعیفی از آن می شنوید، یعنی موتور دستگاه سالم است، در صورتی که هیچ صدایی نمی شنوید، یعنی کمپرسور خراب است و کار نمی کند و باید به فکر تعمیر یخچال خود باشید.

البته این روش یکی از ساده ترین روش ها برای دانستن کار نکردن و یا کار کردن موتور است. همچنین با وجود صدای های غیر عادی و بوی سوختگی، باید حواستان به گرم شدن فضای داخل یخچال نیز باشد.

اشتراک گذاری این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *