روش های نگهداری لباسشویی

می‌دانستید بعد از خراب‌شدن ماشین لباسشویی چقدر باید برای تعمیر و سرویس مجدد آن هزینه کنید؟ گذشته از این، چقدر باید وقت و انرژی بگذارید تا انبوهی از لباس‌های کثیف خود یا اعضای خانواده‌تان را با دست بشویید؟

درست است؛ حتی تصورش هم دور از ذهن و ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد. با این وجود، خراب‌شدن ماشین لباسشویی از آن دسته مشکلاتی است که چندان هم دور از ذهن نیست و شاید برای شما هم اتفاق بیفتد! برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، لازم است در کنار استفاده از ماشین لباسشویی، به فکر روش‌های نگهداری صحیح از این دستگاه هم باشید تا مدت‌زمان بیشتری بتوانید با خیال راحت و بدون دغدغۀ خراب‌شدن ماشین لباسشویی، از آن استفاده کنید.

۱. شلنگ‌ تخلیه ماشین لباسشویی را بررسی کنید

یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری ماشین لباسشویی، بررسی مرتب شلنگ تخلیه آن است. فاضلابی که حین شستشو، آبکشی و خشک‌کردن لباسشویی ایجاد می‌شود، از طریق شلنگ پشت دستگاه به چاه فاضلاب تخلیه می‌شود. شلنگ‌های تخلیه پلاستیکی هستند و به مرور زمان، به خاطر فشار و ضربۀ ایجادشده در حین شستشو ترک می‌خورند یا دچار ساییدگی و نشتی می‌شوند. گاهی نیز ممکن است به خاطر تجمع رسوب مواد شوینده، کرک یا پرز، داخل شلنگ‌ها دچار گرفتگی یا مسدود شود. گاهی این گرفتگی‌ها با شستشو قابل برطرف‌کردن هستند؛ اما در بعضی مواقع، بخش‌های مسدودشده حتی با شستشو هم باز نمی‌شوند.

۲. فیلتر ماشین لباسشویی را در فواصل زمانی منظم تمیز کنید

فیلتر، قطعه‌ای به ظاهر ساده اما بسیار مهم در ماشین لباسشویی است که اگر از آن خوب نگهداری نکنید، با مشکلات متعددی مواجه می‌شوید و نهایتا کارتان به تعمیرگاه می‌کشد. مشکلاتی مانند تخلیه‌نکردن ماشین، خوب تمیزنشدن لباس‌ها و … تنها بخشی از آسیب‌هایی هستند که در صورت تمیزنکردن به‌موقع فیلتر با آن‌ها مواجه می‌شوید. فیلتر، مواد اضافی و پرزهای لباس را گیر می‌اندازد تا وارد بخش‌های دیگر دستگاه نشوند.

۳. از ماده شوینده مناسب استفاده کنید

تولیدشدن بیش از حد کفِ مواد شوینده در ماشین لباسشویی مشکل‌ساز است و باعث ایجاد حباب‌های کف در بخش پایینی ماشین لباسشویی می‌شود. کف ایجادشده ممکن است پس از اتمام شستشو، در تیوب داخلی ماشین لباسشویی یا روی درب آن باقی بماند؛ برروی تعداد چرخش و مدت‌زمان خشکشویی تاثیر بگذارد و آن را بیشتر کند و نهایتا باعث شود که زمان و برق بیشتری صرف کنید و هزینه‌های شما افزایش یابد.

استفاده از ماده شوینده مناسب تاثیر زیادی در افزایش طول عمر ماشین لباسشویی دارد. شاید استفاده از ماده شوینده معمولی برای ماشین‌های لباسشویی معمولی مشکلی ایجاد نکند؛ اما برای انواع ماشین‌ لباسشویی کم‌مصرف با راندمان بالا، از مواد شوینده کم‌کف استفاده کنید؛ چراکه بهترین عملکرد را دارند. می‌توانید از مواد شوینده HE به دو صورت پودر و مایع استفاده کنید.

۴. از مواد شوینده، بیش از حد استفاده نکنید

اصطکاک ناشی از برخورد و تماس لباس‌ها با همدیگر در حین شستشو، باعث می‌شود که لباس‌ها در ماشین لباسشویی بهتر تمیز شوند. استفاده بیش از حد مواد شوینده موجب ایجاد کف اضافی و کاهش اصطکاک لازم برای تمیزکردن لباس‌ها می‌شود. علاوه‌براین، تجمع مواد شوینده اضافی موجب آسیب به کنترل پنل حساس دستگاه، ایجاد رسوب داخل ماشین لباسشویی، فرسودگی، استهلاک و نهایتا خراب‌شدن ماشین لباسشویی می‌شود و نیاز به تعمیر ماشین لیاسشویی اجتناب ناپذیر می گردد. حتما قبل از استفاده از مواد شوینده، دستورالعمل‌های مربوط به استفاده از مقدار مناسب مواد شوینده را بخوانید تا بعدا مشکلی پیش نیاید.

اشتراک گذاری این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *